Nytt liv!

 2011-09-19    13:30:55   av:Linn - This is my moment
Idag, Måndag, är starten på mitt nya liv.
Jag har sagt det förut, men nu är det dags. Jag kan inte fortsätta vara såhär kroppsmässigt. Jag har lagt det åt sidan så ohyggligt många gånger innan.. Men det gnager alltid i huvudet.

Jag har varit stor i hela mitt liv. Det har blivit den jag är, jag har format livet kring det. Har man varit ett gäng så vet jag att jag är den stora. Jag är trött på det. Jag vill vara den jag vill vara, och det är inte den personen jag är nu. Förändring är ett måste! Jag blir inte yngre, och om jag ska förändras så måste det ske nu. Jag vill inte vara stor, bli större, få sjukdomar pågrund av min storlek.. Som tur är så har jag varken högt blodtryck eller diabetes, men jag vet att det är en följd om jag inte ändrar mitt sätt att både tänka och att leva.
Jag har en njursjukdom sen barnsben. Jag vet att jag belastar min njure på ett felaktigt sätt. Jag vet så mycket om mig själv, men har ändå inte gjort någonting åt det.. Jag vet till exempel att jag är något beroende av läsk, godis och andra onyttigheter, men dem som känner mig väl vet att jag även älskar grönsaker och frukt. Det är dags att äta den andra delen utav vad jag älskar, nämligen frukt och grönt.
Godiset, läsken och det andra kan kännas som en tröst.
Jag har blivit kallad fetto så otroligt många gånger. Andra som skulle blivit kallade det skulle antagligen sluta att äta, och att jag inte gjort det gör mig arg. Varför kunde inte jag vara som alla andra? Reagera som en "normal"? När jag insett det, då käkar jag istället, och då blir jag ännu argare. Den onda cirkeln fortsätter..

Det är dags att se sanningen i ögonen.
 Lisa

Du är inte den enda som reagerar genom att äta mer -- även jag har gjort så -- och man får inte heller glömma bort att det inte hade varit normalt att sluta äta om man blir kallad fet.

Du har såklart mitt stöd om du vill försöka gå ner i vikt (slå mig i skallen om jag skulle glömma bort det), och vi skulle kunna göra ett par saker tillsammans om du vill. Man behöver trots allt inte råträna för att kunna gå ner i vikt, eller för att hålla kroppen i gång. Det räcker med några timmars promenad dagligen, och som du säger handlar det även om att äta rätt. Lägg inte godis och läsk på hyllan helt och hållet -- om du lägger det på hyllan kommer du till sist vilja ha det mer än någonsin, men om du ständigt försöker tänka "inte nu, men senare" kommer det säker gå :)



Ett annat tips är att försöka undvika rött kött, och om mat ska stekas är det bättre att hälla i olivolja i stekpannan istället för att använda sig av smör.

De dagar du äter rött kött (exempelvis fläskfilé) är det bra om du skär bort så mycket fett som möjligt. Det finns även saker man kan tänka på när man äter ute på restauranger -- ät inte brödet som serveras. Dels använder många restauranger sig av smör som smälter ner i det varma brödet, och bara där får man i sig mer fett än nödvändigt. Dessutom riskerar man att få i sig en del mat innan den faktiska maten faktiskt serveras. Det kanske bara är jag, men jag brukar i alla fall försöka äta upp "huvudrätten" då det var det jag beställde, men mitt i det blir man mer mätt än vad man klarar av (jag tror du behöver slå mig i skallen om jag skulle glömma bort det med, och det gäller även när jag plockar på mig mat när det är kinabuffé).



När det gäller frukt -- håll dig hellre till bär. Frukt går bra, men de innehåller mycket socker. Blåbär är riktigt bra, har jag hört :)

När allt kommer till kritan kan de små stegen bli mer avgörande än de stora. Om man inte är redo att ta de stora stegen, eller om man faller tillbaka på gamla banor betydligt lättare då, är det definitivt bättre att ta mindre steg.



<3

 2011-09-19    21:27:52     URL: http://liisiish.blogg.se/
 Evve :)

Det äe jobbigt, det kan jag säga faktiskt, att sluta äta är inte bra (fast man får ett snabbt resultat) Jag gick ner 26 kilo under praktiken, (8 veckor) och mitt dagliga matintag bestod av 1-2 mackor 05:30 på morgonen sen inget mer. Sedan ett sjuihelvetes slit jobb i stallet. Jag blev nöjd efter dom där 26 kilona, men inte kroppen. Sen när man börjar äta lunch (vilket är bra!) så tog kroppen åt sig ALLT! Så aa nu sitter jag här och ser likadan ut som jag gjorde innan praktiken! haha. Men ät mat som vanligt, frukost-lunch-middag och mellanmål. Med fasta tider (du vet säkert redan om allt de här :P) Men fett är bra! i lagom mängd. Ät hellre det du gillar men motionera mera. minst 30 min om dagen och det blir resultat. Nu är jag för lat för att motionera varje dag (fast promenaden med hunden räknas!) Men han gör så det inte blir något gjort för han stannar var 30 sek för att lukta och då måste jag också stanna. haha nu blev det en hel predikan om saker du säkert redan visste men lycka till! och allt går om man verkligen vill! kram på dig! :)

 2011-09-21    16:28:50
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!